Menu Zamknij

MALCZYCE

Okres realizacji działań rewitalizacyjnych

Działania rewitalizacyjne na terenie gminy realizowane są na podstawie Gminnego Programu Rewitalizacji Gminy Malczyce na lata 2016-2022, przyjętego uchwałą Nr XXXV/191/2017 Rady Gminy Malczyce z dnia 25 kwietnia 2017 r., który jest podstawowym dokumentem w zakresie prowadzenia rewitalizacji na terenie gminy. Program opracowano dla obszaru rewitalizacji wyznaczonego w drodze uchwały nr XXXV/191/2017 z dnia 25 kwietnia 2017 r w sprawie wyznaczenia obszaru zdegradowanego i obszaru rewitalizacji. W wyniku diagnozy i oceny terenów zdegradowanych pod kątem szczególnej koncentracji negatywnych zjawisk, wyznaczono obszar rewitalizacji, który stanowi 0,86 % powierzchni gminy i jest zamieszkały przez 25,72% ludności Gminy Malczyce. Obszar ten pokrywa 7 ulic wsi Malczyce (Dworcowa, 1 Maja, Mazurowicka, Mylna, Polna, Henryka Sienkiewicza, Romualda Traugutta).

Charakterystyka problemów obszaru rewitalizacji

  • Sfera społeczna

Obszar rewitalizacji to teren ze stosunkowo dużym udziałem osób starszych – udział osób w wieku poprodukcyjnym na obszarze rewitalizacji wynosi 21,14% i jest o 4,5 pkt. % wyższy niż w całej gminie. Kolejnym bardzo istotnym problemem społecznym jest zjawisko bezrobocia. Według danych z 2015 r. 196 osób na ternie gminy było zarejestrowanych jako osoby bezrobotne, niemalże 30% z nich zamieszkuje obszar rewitalizowany. Niepokojące wnioski przynosi również analiza wskaźnika osób korzystających ze wsparcia GOPS – co druga osoba korzystająca z tego wsparcia zamieszkuje obszar rewitalizacji. Natomiast udział tych osób w stosunku do liczby ludności na obszarze zrewitalizowanym wynosi prawie 5%, dla porównania wskaźnik ten dla obszaru gminy kształtuje się na poziomie 3,5%. Wysoki udział osób korzystających z pomocy społecznej z powodu bezrobocia i niepełnosprawności wynika przede wszystkim z obserwowanego w ostatnich latach ubożenia społeczeństwa, co jest efektem nawarstwiania się problemów na rynku pracy, spadku aktywności i zniechęcenia mieszkańców czy tzw. dziedziczenia ubóstwa. Kumulacja różnego rodzaju negatywnych zjawisk społecznych sprzyja wzrostowi przestępczości na obszarach zdegradowanym i rewitalizowanym. Zjawiska te mają odzwierciedlenie we wzroście liczby czynów karalnych – na obszarze zrewitalizowanym, w 2015 roku 3 razy częściej były popełniane przestępstwa niż na terenie całej Gminy. Sytuacja ta przekłada się na ogólny brak poczucia bezpieczeństwa, a zwłaszcza na obszarze zdegradowanym i wskazanym do rewitalizacji.

Niewątpliwie, na obszarze zdegradowanym i wskazanym do rewitalizacji występuje kumulacja zjawisk społecznie negatywnych. Wyodrębniony obszar rewitalizowany, charakteryzuje się nie tylko wyjątkowo negatywną kumulacją zjawisk kryzysowych, ale jest też wyodrębnionym przestrzennie obszarem, który pretenduje do stworzenia spójnego systemu powiązań funkcjonalnych w zakresach: społecznym, geograficznym, przestrzennym i gospodarczym.

  • Sfera przestrzenno-funkcjonalna

Obszar rewitalizacji, pomimo centralnego położenie, charakteryzuje się niedostateczną ilością pozaszkolnych placów zabaw.  Place zabaw, a także inne obszary rekreacyjne, takie jak parki czy tereny zielone, stanowią istotny punkt na mapie integracji społecznej. Oprócz roli rekreacyjnej pełnią one często rolę wychowawczą. Na obszarze rewitalizacji istnieją tylko 2 place zabaw poza terenami szkolnymi. Kolejnym problem opisywanego obszaru rewitalizacji jest niska jakość terenów publicznych, która zniechęca do korzystania, zamieszkania czy też prowadzenia działalności gospodarczej. Niska estetyka przestrzeni publicznych wpływa negatywnie na wizerunek Gminy. Kolejny problem stanowi niedostosowanie przestrzeni do potrzeb osób wymagających specjalnego wsparcia, tj. osób z niepełnosprawnością oraz osób w podeszłym wieku. Dostosowanie przestrzeni publicznych do potrzeb tych grup, podniesie jakość życia mieszkańców oraz wpłynie na podniesienie poczucia bezpieczeństwa. Zlokalizowane na obszarze rewitalizacji miejsca parkingowe nie zawsze spełniają standardy bezpieczeństwa. Interesariusze wskazują również na ich niewystarczającą ilość.

  • Sfera środowiskowa

W Gminie Malczyce występuje sektor budynków mieszkalnych, w których stosuje się duży odsetek paliw węglowych, używanych na potrzeby grzewcze. Ponadto wykazuje się istnienie dzikich wysypisk śmieci, które stanowią szczególne zagrożenie dla środowiska i człowieka.

  • Sfera gospodarcza

Wśród negatywnych zjawisk gospodarczych na terenie Gminy Malczyce wskazuje się na niewystarczającą aktywność wśród przedsiębiorców oraz krótką żywotność nowopowstałych przedsiębiorstw. W 2015 roku na terenie gminy zostało zarejestrowanych 136 podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, w tym na obszarze zrewitalizowanym 24, co stanowi ponad 17% ogółu. Dane potwierdzają również krótki czas prowadzenia działalności gospodarczej, aż 33% przedsiębiorstw na obszarze wskazanym do rewitalizacji zostało wyrejestrowanych.  Kolejny problem stanowi brak współpracy przedsiębiorców, którzy wspólnie mogliby tworzyć ofertę gospodarczą, a także niedostateczna liczba atrakcyjnych miejsc pracy, co przyczynia się do tego, że młodzi mieszkańcy decydują się na opuszczenia Gminy Malczyce.

Opis charakteru zabudowy obszaru rewitalizacji

Dane wskazują na znaczną koncentrację budynków i mieszkań komunalnych na obszarze rewitalizacji, co wiąże się z występowaniem potrzeb remontowych i modernizacyjnych. Na terenie rewitalizowanym zlokalizowanych jest 35 budynków mieszkalnych z udziałem gminy sprzed 1945 roku, co stanowi 60% całego zasobu mieszkań komunalnych. Wskaźnik dla liczby lokali komunalnych na obszarze rewitalizowanym wynosi 11%, dla porównania wskaźnik ten dla obszaru gminy wynosi 2,58%. Również liczba mieszkań nieposiadających dostępu do urządzeń techniczno-sanitarnych jest znacznie wyższa w obszarze rewitalizacji (2%), niż w gminie (0,42%). Kolejne zastrzeżenie budzi stan techniczny budynków, ponad połowa budynków mieszkalnych zlokalizowanych na obszarze rewitalizowanym wymaga termomodernizacji.

Główne działania rewitalizacyjne

Program rewitalizacji przewiduje szereg projektów, mających na celu modernizację budynków znajdujących się w złym stanie technicznym, w tym również tych objętych ochroną konserwatorską. Przedsięwzięcia te mają na celu nie tylko poprawę standardów mieszkaniowych, ale także zwiększenie efektywności energetycznej budynków. Dodatkowa planowana jest zagospodarowanie przestrzeni wokół budynków mieszkaniowych. Program rewitalizacji zakłada również poprawę infrastruktury społecznej, m.in. modernizację świetlicy wiejskiej, a także adaptację zdegradowanego budynku PKP na bibliotekę. W ramach projektów uzupełniających planowana jest aktywizacja osób wykluczonych i starszych.

Gmina Malczyce w perspektywie najbliższych lat, dzięki systematycznemu i konsekwentnemu rozwojowi obszaru wskazanego do rewitalizacji, stanie się miejscem przyjaznym i atrakcyjnym do życia mieszkańców:

  • powstaną miejsca integrujące mieszkańców gminy, gdzie będzie można spędzać czas wolny, rozwijać swoje zainteresowania oraz wypoczywać;
  • podniesie się estetyka i funkcjonalność obszaru, tak aby łatwiej można było na jego terenie wdrażać i rozwijać funkcje społeczne;
  • powstaną systemy aktywnego włączenia w życie społeczne gminnych instytucji i organizacji z obszaru trzeciego sektora

Ustanowienie i narzędzia SSR

  • Data ustanowienia SSR: 2019 r.
    Obszar obowiązywania SSR: obszar rewitalizacji wyznaczonych uchwałą XXXV/191/2017 Rady Gminy Malczyce 25 kwietnia 2017 r.
  • Narzędzia wskazane w SSR: dotacje na roboty budowlane polegające na remoncie lub przebudowie oraz na prace konserwatorskie i restauratorskie w odniesieniu do nieruchomości niewpisanych do rejestru zabytków.
  • Poziom dofinansowania nakładów koniecznych w zasadach udzielania dotacji w SSR: dotacja może być udzielona w wysokości nieprzekraczającej 50% nakładów koniecznych.  
  • Tryb ogłaszania o naborze wniosków o dotacje w SSR: 21 dni przed terminem naboru; publikacja w lokalnej prasie, na stronie internetowej i tablicach ogłoszeń urzędu.
  • Termin składania wniosków o dotacje w SSR: 30 sierpnia roku poprzedzającego przeprowadzenie robót lub prac
  • Skład komisji oceniającej: pracownicy referatów Urzędu Gminy Malczyce
  • Zasady rozstrzygnięcia naboru wniosków o dotację w SSR: rozstrzygnięcie naboru następuje po uchwaleniu przez Radę Gminy Malczyce budżetu gminy Malczyce.
  • Liczba ogłoszonych naborów: 2
  • Liczba przyznanych dotacji w poszczególnych naborach: 2021 –  2, 2022 – 3
  • Link do uchwały w sprawie SSR: Uchwała Nr XII/89/2019 z dnia 29 października 2019 r. (infor.pl)
  • Link do publikacji promującej SSR opracowanej przez miasto: Nabór wniosków 2020 – rozstrzygnięty (malczyce.wroc.pl).

Podobne wpisy